Kuidas valida elektritõukeratast?

Kolm põhilist tüüpi

  • Ülimalt kompaktsed - Väga kerged liikurid, mille saab enamasti väga pisikeseks kokku pakkida. Sobivad neile, kes peavad näiteks igapäevaselt rongi pealt 1-2km tööle sõitma

  • Igapäevaliikurid - Nende suuruse/võimsuse/läbisõidu vahekord on kõige parem. Mahuvad enam-vähem igale poole ära ja sõita saab rohkem kui 20km.

  • Võimsad nišiliikurid - Siia kuuluvad suuremad ja võimsamad liikurid, millega tänaval sõita pole mugav või on see keelatud.

Hind

Siin kehtib enamasti rusikareegel, mida rohkem maksad, seda parema tõukeratta saad. Tee selgeks oma täpsed vajadused ja ära osta kõige soodsamat. Nii väldid hilisemat pettumust.

Läbitav vahemaa

Kas läbitav vahemaa on piisav? Kui elektritõuksi läheb igapäevaselt vaja ainult mõne viimase kilomeetri läbimiseks, siis äkki tuleks kaaluda hoopis midagi väiksemat. Kindlasti tuleb arvestada ka ilmastiku, mägede, teekatte ja muude läbisõitu vähendavate asjaoludega.

Kaal/suurus

Kas tõukeratta tulevane kasutaja jaksab seda tõsta ja transportida kui selleks vajadus peaks tekkima? Enamik liikuritest on väga kompaktseks kokku volditavad ja seetõttu on neid lihtsam igal poole mahutada.

  • Kas liikurit peab tihti trepist vedama?

  • Kas vajadusel jaksad selle bussi tõsta?

  • Kas ta mahub vajadusel autosse, korterisse, panipaika?

Volditav

Tippkiirus

Kas liikuri tippkiirus on piisav? Kuigi paljud neist liiguvad ka kiiremini, on nad siiski piiratud 25km/h peale, sest nii nõuab seadus. Kui liikur läheb lapsele, kes nendega pole kokku puutunud, võib 25km/h olla liiga kiire. Sellisel juhul tuleks valida mõni veidi aeglasem.

Maksimum sõitja kaal

Kas tõukeratas suudab sõitjat vedada? Enamasti on kaalupiirang kuni 100kg. Võimsamatel veidi suurem ja lastele mõeldud liikuritel väiksem.

Maksimum läbitav kaldenurk

Kui sa tead, et sinu igapäevasel teekonnal on mõni järsem tõus, aga sa ei taha liikurit mingil juhul käe kõrval lükata, siis vali võimsam liikur.

Pidurid

  • Elektrilised pidurid – pidurdab elektrimootor. Mitte väga efektiivne, aga samas peaaegu hooldusvaba

  • Regeneratiivsed pidurid – elektriline pidur, mis suudab pidurdades akut laadida. Laadimisvõimekus on reaalses elus kaduvväike

  • Jalapidurid – ratas pidurdab kui surud jalaga porilauale. Põhimõtteliselt hooldusvaba

  • Ketas- või rummusisesed pidurid - kõige efektiivsemad. Samas nõuavad kõige rohkem hooldust

Paljudel liikuritel on paralleelselt rohkem kui üks pidurdussüsteem.

Amordid

Amordid muudavad sõidu sujuvamaks. Eriti on amorte vaja kui liikuri rattad ei ole õhk-, vaid täiskummidega.

Valgustus

Kas on piisavalt valgustust, et vajalikud sõidud tehtud saaks. Pimedal ajal peab liikur olema kergesti nähtav (esi- ja tagatuled)

Elektriliikuri tuled

Ratta suurus

kui tavalisel marsruudil on palju kruusaga kaetud teid, siis tuleks pigem valida suuremate ratastega liikurid. Väiksemad kui 8“ võivad kivikeste taha või väikestesse aukudesse kergesti kinni jääda ja õnnetuse põhjustada.

Rehvid

  • Õhkkummid (kuluvad kiiremini, võivad katki minna, aga tagavad pehmema sõidu)

  • Täiskummid (kuluvad aeglaselt, ei purune, aga sõites raputab rohkem)

Veekindlus

Elektrilised tõukerattad ei ole enamasti veekindlad. Jah, nendega tõenäoliselt ei juhtu mitte midagi kui sa väiksest loigust läbi sõidad, aga pikemas perspektiivis võib niiskus hakata liikurit hävitama.

Ekraan/rakendus

Kui soovite sõidu ajal erinevaid tõukeratta parameetreid näha/muuta, siis oleks hea kui liikuril on olemas ekraan. Lisaks ekraanile on väga kasulik ka mobiilirakendus, kust saab jälgida erinevat statistikat ja/või muuta parameetreid.

Püsikiiruse hoidja

Kui teekonnal on pikad sirged, siis püsikiiruse hoidja abil saate näpu gaasilt maha võtta ja sõitu nautida.

Laadimisaeg

Tasub jälgida, kas aeg, mis kulub aku piisavalt täis laadimiseks, on piisavalt lühike, et saaksite uut sõitu alustada.

Elektriliikuri ekraan

Cool factor

Kui tahad veidi rohkem silma paista, siis ära osta endale musta või valget liikurit. Need on ju kõigil. Võta parem roheline, sinine või näiteks roosa.

Sinine liikur

Mida kindlasti lisaks võtta

Kiiver

Mida vaadata kui tõukeratas on juba olemas?

  • Mutrid ja poldid olgu alati kinni keeratud! Vastasel juhul tekitab nende loksumine pöördumatuid kahjustusi. Kasutada võib lisaks näiteks mõnd keskmise tugevusega keermeliimi, mis takistab kruvide-poltide lahti vibreerimist

  • Õhkrehvid alati täis! Pooltäis rehv puruneb ülimalt suure tõenäosusega

  • Kontrolli enne sõitmist alati, kas pidurid toimivad. Nii väldid järsust mäest alla sõites ebameeldivaid üllatusi.

  • Kui tõukeratas jääb pikemaks ajaks seisma, siis lae ta alati enne täis. Kindlasti ei tohiks teda pikka aega hoida miinuskraadide käes.




Liikluseeskirjad (mõned tähtsamad)

Liiklusseadese § 87 lõike 12 järgi on kergliikur nõuetele vastav ühe inimese vedamiseks ettenähtud istekohata elektri jõul liikuv sõiduk, välja arvatud jalgratas. Samamoodi nimetatakse kergliikuriks ka tasakaaluliikureid. Kergliikuri valmistajakiirus ei tohi olla suurem kui 25km/h ja mootori suurim võimsus ei tohi ületada üht kilovatti.

Lisaks sätestab liiklusseadus, et kergliikuriga tohib sõita:
1) jalgrattarajal
2) jalgrattateel
3) jalgratta- ja jalgteel
4) jalgteel
5) kõnniteel

*Juhul kui samal teel liikleb ka jalakäijaid, peab liikuri juht sõitma jalakäija tavakiirusega

Kergliikuril peab alati olema:
1) töökorras pidur või pidurdamist võimaldav süsteem;
2) tasakaaluliikuril iseeneslikku liikumist takistav seade;
3) signaalkell, välja arvatud juhtrauata kergliikuril;
4) ees valge ja taga punane ning külgedel kollane, punane või valge helkur või tuli, välja arvatud juhtrauata kergliikuril

5) kuni 16-aastased sõitjad peavad kasutama kiivrit. Ülejäänutel on see rangelt soovitatav. Kiiver võib päästa sinu elu!

*Kergliikur peab kaasliiklejatele olema nähtav ka pimedal ajal